یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

قائم مقام بانک مرکزی ا علام کرد:

تکلیف صفرهای پول ملی تعیین می‌شود

پول

شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۶:۰۰


قائم مقام بانک مرکزی از بررسی نرخ سود در جلسه آینده شورای پول و اعتبار خبر داد و ضمن اینکه تغییر شرایط تسهیلات خرد در سال بعد و حذف صفر از پول ملی را یکی از ابعاد طرح تحول بانکی اعلام کرد، گفت: بانک مرکزی به طور متوسط تا پایان سال هفته‌ای 10 تعاونی و موسسه غیرمجاز را تعطیل می‌کند.<BR>

وایمکس نیوز - سیدحمید پورمحمدی که روز چهارشنبه گذشته در مراسم افتتاح بانک گردشگری حضور یافته بود، درباره زمان دقیق اعلام کلیات طرح تحول بانکی گفت: آقای رییس جمهور قرار است این مواد را اعلام کنند.
وی درباره وضعیت بسته سیاستی-نظارتی سال آینده در شورای پول و اعتبار گفت: هم‌اکنون مراحل بسته پولی تقریبا نهایی شده و بانک مرکزی نیز جلسات لازم را با بانک‌های دولتی و خصوصی برگزار و نظرات آنها را دریافت کرده است.
وی ادامه داد: بسته سال 90 در حال حاضر در دستور کار کمیسیون اعتباری بانک مرکزی قرار دارد و امیدواریم در جلسه آینده شورای پول و اعتبار مورد بررسی قرار گیرد.
این مقام مسوول در بانک مرکزی افزود: نرخ سود سال آینده نیز زمانی نهایی می‌شود که شورای پول و اعتبار آن را تصویب کند؛ الان بانک مرکزی در حال ترکیب این نرخ است.
پورمحمدی در واکنش به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا دولت قصد افزایش یا کاهش نرخ سود سال آینده را دارد، گفت: نرخ سود در بسته سیاستی منعکس می‌شود که بعدا در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد.
وی افزود: تغییر شرایط تسهیلات خرد یکی از اولویت‌های حتمی این طرح در سال آینده است.
* حذف صفرها از پول ملی
قائم مقام بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه یکی از محورهای تحول بانکی، رفورم پولی (حذف صفرها) است، اظهار داشت: همه مطالعات و برنامه‌های این امر انجام ولی فعلا محفوظ نگه داشته شده تا در این طرح مجددا ارایه شود.
وی افزود: این برنامه یکی از محورهای تحول بانکی است که به زودی اعلام خواهد شد.
* فعال شدن مجدد هیات انتظامی بانک‌ها
وی در ادامه با اشاره به اینکه در قانون برنامه پنج ساله پنجم به بانک مرکزی اختیارات وسیعی برای ایجاد انضباط در بازار پول کشور داده شد، تاکید کرد: یکی از این اختیارات، عزل مدیر، صلب صلاحیت و ابطال مجوز است. همچنین هیات انتظامی بانک‌ها که چندسالی است تقریبا به حالت رخوت افتاده بود و جلساتی تشکیل نمی‌داد باید فعال شود و اختیارات وسیع برای رسیدگی به تخلفات احتمالی هر یک از بانکداران پیدا کرد.
قائم مقام بانک مرکزی اضافه کرد: این هیات متشکل از سه نفر عضو شامل نماینده شورای پول و اعتبار، نماینده بانک‌ها و دادستان کل کشور و همچنین دبیرکل بانک مرکزی به‌عنوان دادستان هیات انتظامی بانک‌ها دوباره روی کار آمده است.
پورمحمدی گفت: هرگونه تخلفی باشد براساس اختیارات هیات مذکور مورد رسیدگی توسط اعضا قرار خواهد گرفت. این هیات عملا از ماه آینده فعالیت خود را آغاز می‌کند.
سیدحمید پورمحمدی همچنین از احداث بانک برون‌مرزی (آفشور) در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت: پیشنهاد شده این بانک با سرمایه حداقل 10 میلیون دلار صرفا در فعالیت‌های ارزی مناطق آزاد تاسیس شود.
وی تاکید کرد: بانک مرکزی قصد دارد از رشد کمی بانک ها در سرزمین اصلی بکاهد و در مقابل زمینه حضور بانک‌ها در مناطق آزاد را بیشتر کند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو